onsdag den 8. oktober 2014

Samarkand Pelshat på Nationalmuseet



                                MØD SAMARKAND PÅ                                               

                                   NATIONALMUSEET

                             på Kulturnatten 10 Okt. 2014

by / jane Eberlein
samarkand.dk 

National Museet i København, åbnede d. 4 Oktober 2014 en stor særudstilling om pels, som omhandler det etiske spørgsmål omkring brug af pels idag. Den viser nutidige designere, bl.a 
Jean-Paul Gaultiers pelskrestion, i selskab med en masse andre, samt Nationalmuseets store samling af aktiske dragter, som spænder fra Grønland til Sibirien. De blev samlet ind på Knud Rasmussens 
5. Thule ekspedition og er af overvældende inspiration og skønhed.
Jeg har igennem mage år interesseret mig for Inuitterne og deres pelsbeklædning og er dybt 
fascineret af deres håndværk og evne til, at sy i pels. Det overgår langt, hvad der idag formås indenfor 
pelssyning, i betragtning af, at det er syet i hånden, med primitive redskaber, i et Aktisk klima, hvor elektricitet ikke findes. Det måtte foregå i dagslys og i de lange mørke vinter perioder, i skæret fra tran lampen.
Det var kvinden, der sørgede for, at sy nyt til medlemmerne af husholdet, for det blev slidt efterhånden, nyt skulle syes og repareres. Knud Rasmussen havde en Grønlandsk kvinde med på sin store slæderejse, tværs over Grønland og videre langs de Nordligste kyster til Sibirien, som skulle holde dem forsynet med pelstøj til de hårde frostgrader.

                   
Knud Rasmussens rejse kompagnon på den " Store Slæderejse ".

Som barn kom jeg meget på National Museet, min far der var billedhugger, havde et bijob på National Museets etnografiske samling, som kustode. Meget af min inspiration har jeg fået der, hvor min far ofte gennemgik hele samlingen med mig og fortalte lange og utrolige historier, om alle de forskellige ting, der lå pakket i de gamle glasskabe. Mine forældre mødte sågar hinanden på den Etnografiske Samling i " Luristan" og min far nåede, at fri til min mor, førend hun forlod museet.

Derfor er det en stor ære og glæde for mig, at være repræsenteret på National Museets udstilling om Pels, med Tibet Modellen i brokade og ræv, som huskes fra Peter Høegs roman 
" Frk Smillas fornemmelser for sne ".
                                         
                                               
Plancher, stemmer i debatten
                                                             

                                                                         
Jane Eberlein foran hendes udstillede Frk Smilla hat, i forbindelse med National Museets store
særudstilling om Pels, der åbner 4 Oktober 2014

Model Tibet, syet af antik Japansk Obi Silke. Monteret med sortfarvet blåræv.Jeg valgte denne hat til udstillingen, da brokaden var i jordfarver.




National Museet inviterede mig, til at være en del af deres Kulturnat, hvor jeg viser mine arbejder i Festsalen, sammen med andre festligheder. Se program for Kulturnatten  her

Link til National Museets udstilling Pels - Liv og Død  her


Jeg viser her et udsnit af hvad udstillingen kan byde på, jeg gør dog opmærksom på, at billederne er taget under et Preview, hvor udstillingen stadig var under opsætning.


                                                             








Samarkand.
Dag Hammarskjølds Alle 32.
2100. København Ø

Tlf: 35381445

www.samarkand.dk
www.onlineshop.samarkand.dk
































1 kommentar: